תחנת דלק כעסק.
גישת העלות אינה יכולה לשמש בהערכת תחנות דלק ותיקות ואולי יכולה לשמש בעריכת שומות לתחנות דלק חדשות. אך מכיוון ששווי התחנה נקבע מסך כמות מכירות שמתבצעות בתחנה למעשה גישה זו אינה ישימה.
גישת היוון ההכנסות הינה הגישה העדיפה במקרה זה.
היוון הכנסות לדמי שכירות ראויים בנכס מגלמים את השווי של התחנה.
ככל שהתחנה מצליחה יותר כך דמי השכירות יעלו ולכן שווי התחנה יעלה.
בתחנות שטרם נבנו יש לבצע אומדן כמות הדלקים הצפויים להימכר.
נתונים ניתן לקחת מתחנות דומות הנמצאות על אותו ציר תנועה, אך יש להתחשב בשונות הרבה.
עריכת שומה לתחנת דלק – הערכת שווי לתחנת דלק.
ישנם מרכיבים שונים בעת הערכה. ניתן לעיין בכולם בקווים המנחים של השמאי הממשלתי הראשי. להלן חלוקה על פי השמאי הממשלתי הראשי לעקרונות לעריכת שומה בגישת היוון הכנסות:
א. אומדן כמות הדלקים הצפויה להימכר
ב. מציאת מרווח השיווק
ג. חישוב דמי השכירות הראויים לתחנה כבנויה
ד. דמי שכירות ראויים למרכיב הקרקע של התחנה
ה. שיעור היוון הראוי בתחשיב שווי הזכויות יהיה 1.5% מעל היוון לנכסים מסחריים
ו. יש להתחשב בפעילות העסקית הנוספת בתחנת הדלק
ז. עלויות בניה של תחנות דלק
ח. שומת מקרקעין לתחנת דלק לא תכלול מע"מ
מטרת מאמר זה הינה סקירה מתומצת בנושא שמאות מקרקעין לתחנות דלק – הערכת שווי לתחנת דלק. לפרטים מלאים ולביצוע שמאות בתחום ניתן לפנות למשרד. בטרם בחירתך בשמאי מקרקעין לתחנות דלק בדוק האם ביצע עבודה דומה בעבר ובקש לראות עבודה לדוגמה.
*אין לראות באמור במאמר משום המלצה לביצוע פעולות ו/או המידע המוצג הנו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ עם שמאי מקרקעין המתחשב בנתונים של כל נכס ונכס. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו – עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית.